Tillbaka
Tidig dövblindhet steg 2
- Aktivitets ID:
- 102783
- Tid:
- 20 februari - 28 april 2017
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Sista anmälningsdag:
- 2017-01-30
- Platser kvar:
- 19
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
I kursen fördjupar du dig i olika begrepp både teoretiskt och praktiskt. Innehållet i de fem momenten handlar om kommunikativa uttryck, förhandling av gester som leder till gemensam mening, narrativitet och taktil språklighet. Kursen kommer framförallt att ha det taktila sinnet i fokus.
En förutsättning att delta är att man är i direktarbete med ett barn eller elev som har tidig dövblindhet. Det ingår att deltagaren filmar och analyserar sig själv i samspel med barnet eller eleven.
Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande. I varje moment tas frågeställningar upp och diskuteras gemensamt i kursforum. Loggbok skrivs kontinuerligt av deltagaren efter varje moment. I vissa moment ingår även skriftliga inlämningsuppgifter där kursledarna ger återkoppling.
Innehållet i kursen presenteras i form av textdokument, föreläsningar, filmer och bygger på den Nordiska Läseplanen medfödd dövblindhet.
Kurslitteratur, förutom det som finns på kursplattformen, kommer att vara Kommunikation och dövblindhet III: Att skapa mening, Marleene Jensen, Inger Rödbroe, Mogårds förlag
Deltagarna behöver avsätta minst fyra timmar per vecka för studier
Den nätbaserade kursen avslutas med en fysisk träff i Stockholm.
Ledare
Sonja Friberg, Annica Boström
Målgruppsbeskrivning
Lärare, assistenter och andra personer som arbetar med elever som har tidig dövblindhet och har genomgått kursen "Om tidig dövblindhet steg 1" eller motsvarande.
Förkunskaper
Deltagarna ska ha genomgått kursen "Om tidig dövblindhet steg 1" eller den tidigare kursen "Samspel och kommunikation med personer som har tidigt inträffad dövblindhet".
Syfte
Att deltagarna får en fördjupad teoretisk och praktisk kunskap om kommunikation och samspel med personer som har tidig dövblindhet och kunna använda den kunskapen i sitt dagliga arbete.
Mål
Deltagaren har
fördjupad teoretiskt och praktisk kunskap om de grundläggande begreppen som används inom dövblindområdet med fokus på kommunikation och samspel.
förmåga att använda kunskapen i sitt dagliga arbete med barnet eller eleven som har dövblindhet.
kunskap om lärande, social och emotionell utveckling för barnet och eleven som har dövblindhet.
Funktionsnedsättning
Dövblindhet
Övrigt
Obligatorisk kurslitteratur är Kommunikation och medfödd dövblindhet III, Inger Rødbroe & Marleen Janssen, Mo Gård Förlag.
Beställ kurslitteraturen när du gjort din anmälan på Mogårds förlag
Kursens avslutningsvecka innehåller en gemensam fysisk träff i Stockholm den 25:e april med start 09:00 och slut 15:30.