Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Rörelsehinder är ett samlingsbegrepp för olika diagnoser, till exempel cerebral pares (CP-skada), ryggmärgsbråck, muskelsjukdomar, förvärvad hjärnskada. Kursen ger grundläggande kunskaper och har nära anknytning till deltagarnas vardagsarbete.
Kursen består av sju moment på följande områden:
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Efter varje moment skriver du en loggbok. Vissa moment innehåller också inlämningsuppgifter.
Marita Andersson, Susanne Lindros, Ann Oxenholt
Personal inom förskola och skola som möter barn och elever som har rörelsehinder.
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn och elever i en inkluderande förskole- och skolmiljö.
Som deltagare får du kunskap och förståelse för orsaker till rörelsehinder och de pedagogiska konsekvenserna. Du får förutsättningar för att kunna skapa en tillgänglig lärmiljö och delaktighet för barn och elever som har rörelsehinder.
Efter kursen har du som deltagare kunskaper om
Rörelsehinder
Upplysningar om innehåll: Ann Oxenholt, ann.oxenholt@spsm.se, 010-4735375 Susanne Lindros, susanne.lindros@spsm.se, 010-473 53 88 Marita Andersson, marita.andersson@spsm.se, 010-473 52 37
Supportärenden: Kontakt med support
Till toppen