Fortbildning
Tillbaka

Att möta barn och elever som har rörelsehinder

Aktivitets ID:
121878
Tid:
4 september - 18 december 2017
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2017-08-28
Platser kvar:
19
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Rörelsehinder är ett samlingsbegrepp för olika diagnoser, till exempel cerebral pares (CP-skada), ryggmärgsbråck, muskelsjukdomar, förvärvad hjärnskada. Kursen ger grundläggande kunskaper och har nära anknytning till deltagarnas vardagsarbete.

Kursen består av sju moment på följande områden:

  • Introduktion
  • Rörelsehinder, ett samlingsbegrepp
  • Delaktighet och kommunikation
  • Förhållningssätt och bemötande
  • Pedagogiska konsekvenser
  • Lärverktyg
  • Tillgänglig lärmiljö

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Efter varje moment skriver du en loggbok. Vissa moment innehåller också inlämningsuppgifter.

Ledare

Marita Andersson, Susanne Lindros, Ann Oxenholt

Målgruppsbeskrivning

Personal inom förskola och skola som möter barn och elever som har rörelsehinder.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn och elever i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Som deltagare får du kunskap och förståelse för orsaker till rörelsehinder och de pedagogiska konsekvenserna. Du får förutsättningar för att kunna skapa en tillgänglig lärmiljö och delaktighet för barn och elever som har rörelsehinder.

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om

  • olika orsaker till rörelsehinder
  • hur det kan vara att leva med rörelsehinder
  • förhållningssätt och bemötande
  • pedagogiska konsekvenser
  • verktyg för att skapa en tillgänglig lärmiljö.
  • betydelsen av delaktighet, tillgänglighet och allas rätt till kommunikation.

Funktionsnedsättning

Rörelsehinder

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Ann Oxenholt, ann.oxenholt@spsm.se, 010-4735375
Susanne Lindros, susanne.lindros@spsm.se, 010-473 53 88
Marita Andersson, marita.andersson@spsm.se, 010-473 52 37

Supportärenden:
Kontakt med support