Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i årskurs 1-3, teoretiska ämnen, steg 4 av 6

Aktivitets ID:
124326
Tid:
26 april 2018, kl 09:00 - 17:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Tid:
27 april 2018, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare
Sista anmälningsdag:
2018-03-21
Platser kvar:
17
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Innehåll:

Att delge kursdeltagare exempel på framgångsrika aktiviteter och få en inblick i varandras lärandemiljöer.

  • Delaktighet i teori och praktik genom stödmaterialet "Delaktighet- ett arbetssätt i skolan" för att kunna undersöka, förstå och utveckla lärmiljön för eleven.
  • Inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation.
  • Taktila bilder och matematik i anpassade läromedel.
  • Att räkna med abakus.
  • Läsa och skriva punktskrift, hur man kan arbeta för att ge eleven möjlighet att utveckla sin läshastighet och lästeknik.
  • Nationella prov och anpassningar.
  • Dialogcafé kring utvecklingsrelaterade frågor och socialt samspel.

Denna kurs är en del av ett utbildningspaketet, uppdelat i 6 steg, där denna kurs är steg 4. Till varje kurssteg görs en separat anmälan. Förkunskapskrav: "Att möta elev med blindhet i årskurs 1-3, teoretiska ämnen, steg 3 av 6",  samt de två tidigare kursstegen.

 

Medverkande

Anders Rönnbäck, Tina Björk, Maria Bergh, Ulrika Vanhoenacker

Målgruppsbeskrivning

Lärare alternativt lärare tillsammans med resursperson, som arbetar i teoretiska ämnen med elev i grundskolans årskurs 1-3 som har punktskrift som läsmedium.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med i en inkluderande skolmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare:

  • vara insatt i stödmaterialet "Delaktighet - ett arbetssätt i skolan".
  • ha delgett exempel på framgångsfaktorer och fått inblick i övriga kursdeltagares lärmiljöer.
  • ha fått kunskap om inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation.  
  • ha fått fördjupade insikter i taktil läsning av text och bild.
  • ha fått fördjupad kunskap kring anpassningar av läromedel och nationella prov.
  • ha fått fördjupade insikter om användning av abakus.

 

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Tina Björk, tina.bjork@spsm.se, 010-473 63 66

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår