Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Kursen riktar sig till pedagoger som möter elever med synnedsättning. Kursen tar upp seende och synen, orsaker till synnedsättning, olika synfunktioner och pedagogiska konsekvenser av nedsatt syn. Kursen består av två dagar med några veckors mellanrum. Kursen innehåller föreläsningar och erfarenhetsutbyte med en arbetsform som är processinriktad och verksamhetsanknuten.
Deltagaren genomför en arbetsuppgift som innebär en observation och analys inom sin pedagogiska verksamhet. Deltagaren rekommenderas att avsätta två timmar per vecka för kursarbetet.
Som kurslitteratur ingår "Delaktighet - ett arbetssätt i skolan" som finns att ladda ner alternativt beställa från https://webbshop.spsm.se/delaktighet-ett-arbetssatt-i-skolan/
Liknande kurs ges på andra orter. Kursen ges även på distans. www.spsm.se
Gunnar Eriksson, Suzanne Pettersson, Josephine Andersson
Lärare och arbetslag som undervisar i årskurs 4 - vuxenutbildning och som i sina verksamheter möter elever med lindrig, måttlig och svår synnedsättning (ej blindhet). Anmälan förutsätter deltagande båda dagarna. För dig som möter elever som läser eller kommer att läsa punktskrift hänvisar vi till andra kurser på vår aktivitetsdatabas.
Syftet med kursen är att ge deltagaren ökad förståelse för pedagogiska konsekvenser av synnedsättning samt om anpassningar i lärmiljön för ökad tillgänglighet.
Målet för deltagaren är att få grundläggande kunskaper inom området lindrig, måttlig och svår synnedsättning. Samt få ökad förståelse för omgivningens betydelse för tillgänglighet, delaktighet och lärande. Att deltagaren mellan kurstillfällena genomför en aktivitetsobservation i den egna lärmiljön.
Synnedsättning
Upplysningar om innehåll: Gunnar Eriksson, gunnar.eriksson@spsm.se, 010-4735115
Supportärenden: Kontakt med support
Kaffe: Ingår
Till toppen