Fortbildning
Tillbaka

Att möta elever i årskurs 4 - vuxenutbildning med lindrig, måttlig och svår synnedsättning (ej blindhet) Stockholm

Aktivitets ID:
125309
Tid:
7 september 2017, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Tid:
11 oktober 2017, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare
Sista anmälningsdag:
2017-08-14
Platser kvar:
8
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Kursen riktar sig till pedagoger som möter elever med synnedsättning. Kursen tar upp seende och synen, orsaker till synnedsättning, olika synfunktioner och pedagogiska konsekvenser av nedsatt syn. Kursen består av två dagar med några veckors mellanrum. Kursen innehåller föreläsningar och erfarenhetsutbyte med en arbetsform som är processinriktad och verksamhetsanknuten.

Deltagaren genomför en arbetsuppgift som innebär en observation och analys inom sin pedagogiska verksamhet. Deltagaren rekommenderas att avsätta två timmar per vecka för kursarbetet.

Som kurslitteratur ingår "Delaktighet - ett arbetssätt i skolan" som finns att ladda ner alternativt beställa från https://webbshop.spsm.se/delaktighet-ett-arbetssatt-i-skolan/

Liknande kurs ges på andra orter. Kursen ges även på distans. www.spsm.se

Medverkande

Gunnar Eriksson, Suzanne Pettersson, Josephine Andersson

Målgruppsbeskrivning

Lärare och arbetslag som undervisar i årskurs 4 - vuxenutbildning och som i sina verksamheter möter elever med lindrig, måttlig och svår synnedsättning (ej blindhet). Anmälan förutsätter deltagande båda dagarna. För dig som möter elever som läser eller kommer att läsa punktskrift hänvisar vi till andra kurser på vår aktivitetsdatabas.

Syfte

Syftet med kursen är att ge deltagaren ökad förståelse för pedagogiska konsekvenser av synnedsättning samt om anpassningar i lärmiljön för ökad tillgänglighet.

Mål

Målet för deltagaren är att få grundläggande kunskaper inom området lindrig, måttlig och svår synnedsättning. Samt få ökad förståelse för omgivningens betydelse för tillgänglighet, delaktighet och lärande. Att deltagaren mellan kurstillfällena genomför en aktivitetsobservation i den egna lärmiljön.

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Gunnar Eriksson, gunnar.eriksson@spsm.se, 010-4735115

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår