Beskrivning
Bliss ger möjlighet att uttrycka många ord och att säga i princip det man vill, genom att kombinera ord till hela meningar. För personer som saknar tal, ofta i förening med rörelsehinder kan bliss vara ett komplement till talet. Den som har fullgod språkförståelse kan, med rätt stöd utnyttja blissystemet fullt ut. Även personer med stora svårigheter att förstå tal och uttrycka sig, kan ha förmåga att använda blisssystemet.
Bliss är ett grafiskt språk som funnits i Sverige sedan 1970-talet. Bliss är som språk logiskt uppbyggt och grunden består av ett antal grafiska element som kombineras och bildar blissord. Blissorden sätts samman till en vokabulär som används i närkommunikation och/eller vid skriven fjärrkommunikation.
Det finns i dag ca 6 000 blissord. Blissspråkets konstruktion gör det möjligt att utifrån väl angivna regler skapa nya blissord för de ord/begrepp som ännu inte finns. Språket har en egen grammatik som uttrycks grafiskt genom så kallade operatorer och regelsystemet för dessa liknar till sin uppbyggnad andra språk. De grammatiska funktionernafunktionerna är viktiga. De ger användaren en möjlighet att kunna uttrycka sig nyanserat på meningsnivå med korrekt grammatik och därmed kunna kommunicera med bliss som i tald eller skriven svenska.
Under kursen ges genom videofilmer exempel på bliss i olika verksamheter. Deltagarna får också prova på att kommunicera med symbolkartor med bliss. Kursen innehåller också diskussioner om förhållningssätt, tillgägnlighet, delaktighet barnrättsperspektiv, jämlikhet och värdegrund med anknytning till kommunikation, bliss och AKK.
Mellan kursdag 2 och 3 får deltagarna en hemuppgift där de ska pröva bliss i vardagsmiljö.
Syfte
Att du som deltagare kan bidra till att alla barn, elever och vuxna med en kommunikativ funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalité samt att bidra till goda förutsättningar för barnens utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för eleverna.
Funktionsnedsättning
Förvärvad hjärnskada, Intellektuell funktionsnedsättning, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Rörelsehinder, Tal språk och kommunikation, Övergripande