Tillbaka
Föräldrakurs döv/hörsel
- Aktivitets ID:
- 126048
- Tid:
- 20 april 2018, kl 13:00 - 21:00
- Tid:
- 21 april 2018, kl 09:00 - 21:00
- Tid:
- 22 april 2018, kl 09:00 - 13:00
- Plats:
- Ekerö, Sånga-Säby Hotell & konferens, Sånga-Säbyvägen 187, 179 96 Svartsjö
- Webbadress:
- www.sanga-saby.se
- Typ av aktivitet:
- Kurs för vårdnadshavare
- Målgrupp:
- Förälder/vårdnadshavare
- Sista anmälningsdag:
- 2018-03-14
- Platser kvar:
- 17
- Pris:
- 1000 kr
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Du får möjlighet att lyssna till föreläsare, delta i diskussioner och umgås i trevlig miljö.
Presentation av innehåll och föreläsare
- Inspirerande föreläsning
Per bjuder på ett föredrag som varvar anekdoter med analyser, humor med allvar, teorier med känslor. Han menar att ett bra föredrag ska vara som att åka berg- och dalbana. Man ska ha riktigt roligt när man har roligt, men det ska kännas när det är allvarligt. Per har en opretentiös och självironisk grundattityd som gör att han vinner de flestas hjärtan.
Per Naroskin – Leg psykolog och leg. psykoterapeut, författare, en av Spanarna i radioprogrammet med samma namn.
- Nytt om språk och lärande – döva barn och barn med hörselnedsättning
En föreläsning om Carins egen och andras forskning om framgångsfaktorer för språkutveckling och lärande. Dessa faktorer är i sin tur avgörande för läs- och skrivlärande och framtida skolframgång, vilket hon förklarar i sin föreläsning.
Carin Roos – professor i specialpedagogik, f.d. förskollärare och speciallärare. Hennes forskning handlar om döva barn och barn med hörselnedsättning, deras språkande som små, deras läs- och skrivlärande som förskole- och skolbarn. Som professor arbetar hon också som lärarutbildare på speciallärarutbilningarna i Karlstad och Kristianstad där hon är professor men anlitas också av Örebro och Stockholms universitet.
- När du ler stannar tiden
I samtalsform kommer Anna Pella berätta om sin bok ”När du ler stannar tiden”. Boken är dagboksanteckningar, skrivna till Agnes som nu fyllt 13 år. Dagboken till Agnes är en berättelse om omkullkastade drömmar, att omvärdera vad som är viktigt och att hitta sig själv igen. En hoppfull berättelse som påminner om vad som gör en människa till det hon är. Vad som egentligen är viktigt.
Anna Pella – Journalist och fotograf med inriktning mot familjeliv och funktionsnedsättning. Hon skriver reportage om livet för barn, unga och vuxna med olika diagnoser och deras anhöriga.
- Taktil kommunikation. Socialhaptiska signaler - taktilt teckenspråk - ledsagning
När fjärrsinnena syn och hörsel saknas helt eller delvis träder de övriga sinnena in och kompenserar. Det taktila sinnet är ett sinne som för de allra flesta spelar en avgörande roll i kommunikation och samspel. Under passet ”taktil kommunikation” får du möjlighet att prova ditt taktila sinne i övningar kring kommunikation, samspel och ledsagning. Du får bland annat möjlighet att lära dig mer om socialhaptiska signaler, om taktilt teckenspråk och taktilt kroppsligt stöd. Du får här också chans att öva ledsagarteknik och kommunikation kopplat till det.
Pernilla Henriksson och Ingrid Axelhed – Mo Gård
På söndagen har vi fyra valbara spår
- 1. Förskola
Kommunikation och samspel är en grundläggande förutsättning för allt lärande. Språk och kommunikation utvecklas bäst när det används i naturliga varierade sammanhang och används av både vuxna och barn. Vilken kommunikation vi använder styrs både av situationen och av vem vi kommunicerar med. Vi strävar efter att varje barn ska hitta kommunikationssätt som fungerar i samspel med kamrater och vuxna i alla sammanhang. Viktigt att ha barnet i fokus och visa att vi är intresserade av barnens tankar och känslor.
Kristina Nilsson – arbetsledare/förskollärare
Gunilla Vigert – utvecklingsstrateg inom Inspira förskolor och skolor AB
- 2. Specialskola
Hur vårt upplevelsebaserade arbetssätt kan utveckla kunskap hos våra elever. Att uppleva ett tema.
Gertrud Hedengren – Legitimerad lärare/speciallärare, Åsbackaskolan, SPSM.
- 3. Gymnasiesärskola
Vi berättar om Riksgymnasiesärskolan och hur vi arbetar med hjälp av tydliggörande pedagogik och digitala verktyg för att nå en ökad måluppfyllelse hos alla elever inom gymnasiesärskolan.
Lena Ingman – Samordnare
Liselott Bragd – Förstelärare och bildlärare
Jonathan Sikh – Klasslärare och IT-ansvarig Riksgymnasiesärskolan för döva och hörselskadade.
- 4. Vuxenverksamhet/Mo Gård
Mo Gård – boende och daglig verksamhet för vuxna. Hur ser livet ut som boende inom verksamheterna? Vad finns det för möjligheter?
Marie Molnar – Enhetschef
Gunnar Johansson – Rådgivare
Program för dagarna
Fredag 20 april
13.00 - 14.00 Ankomst, fika
14.00 - 14.15 Välkommen
14.15 - 15.45 Inspirerande föreläsning: Per Naroskin
15.45 - 16.15 Fika
16.15 - 17.15 Årsmöte DHB Flex
17.15 - 17.45 Möte med nya föräldrar
19.00 Middag
Lördag 21 april
9.00 - 12.30 Nytt om språk och lärande - döva barn och barn med hörselnedsättning Carin Roos
12.30 - 13.30 Lunch
13.30 - 15.00 Taktil kommunikation: Socialhaptiska signaler - taktilt teckenspråk- ledsagning Ingrid Axelhed, Pernilla Henriksson
15.00 - 15.30 Fika
15.30 - 17.00 Föreläsning i samtalsform - Anna Pella
19.00 Middag
Söndag 22 april
9.00 - 10.00 Valbara spår:
- Förskola
- Specialskola
- Gymnasiesärskola
- Vuxenverksamhet/Mo Gård
10.00 - 10.30 Fika
10.30 - 11.45 Erfarenhetsutbyte mellan föräldrar
11.45 - 12.00 Avslutning med utvärdering
12.00 - 13.00 Lunch
13.00 Buss avgår
Med reservation för ändringar.
Medverkande
Anna Hermansson Ekberg
Målgruppsbeskrivning
Föräldrar till barn, oavsett ålder, med dövhet eller hörselnedsättning i kombination med utvecklingsstörning.
Syfte
Att deltagarna får fördjupad kunskap om hur man som vårdnadshavare kan stimulera och utveckla sitt barns förmågor sett ur ett livsperspektiv. Att deltagarna får möjlighet att träffa andra vårdnadshavare för erfarenhetsutbyte.
Mål
Deltagarna har fått fördjupad kunskap och stöd i hur man kan utveckla sitt barns förmågor. Att deltagarna har fått kontakt med andra vårdnadshavare i samma livssituation.
Funktionsnedsättning
Döv – hörselnedsättning, Intellektuell funktionsnedsättning
Övrigt
Kostnad:
Kursavgiften är 1000 kronor per person. I kursavgiften ingår resa, mat, och logi. Inbetalningskort skickas ut efter avsluta kurs.
Anmälan:
När du i anmälan kommer till "Faktureringsuppgifter" och fältet för arbetsplats fyller du i ditt namn. Detta på grund av att arbetsplats inte är aktuellt. Anmälan är bindande.
Resan:
Vi kan planera och boka din resa.
Du kan även ordna din resa själv och får då ersättning för resan i efterhand. För att få ersättning måste du spara och skicka in originalkvitton. Det är billigaste färdsätt som gäller.Efter att du registrerat och anmält dig kommer du få möjlighet att välja hur du vill göra kring resan.
Kursen anordnas i samverkan mellan Specialpedagogiska skolmyndigheten, Mo Gård, Tullängsgymnasiet och DHB.
Förtäring
Kaffe: Ingår
Lunch: Ingår
Middag: Ingår