Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Den nätbaserade kursen ger grundläggande kunskaper och övergripande information om cerebral synnedsättning (CVI) och konsekvenser för undervisningssituationen. I kursen behandlas hur de medicinska och psykologiska perspektiven påverkar de pedagogiska konsekvenserna i vardagen samt vilka pedagogiska strategier som behövs för delaktighet.
Kursen består av fyra moment på följande områden:
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Löpande kommer också arbetsuppgifter med inriktning mot den egna verksamheten.
Ingrid Nordberg, Åsa Karlsson Lundqvist, Annika Södergren, Lena Lindbom
Jenny Nygren
Kursen vänder sig till lärare och arbetslag i förskola, särskola, grund- och gymnasieskola samt gymnasiesärskola som möter barn eller undervisar elever med cerebral synnedsättning (CVI).
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.
Som deltagare får du kunskap och förståelse för att kunna skapa en god lärmiljö för elever med cerebral synnedsättning (CVI). Du får förståelse för omgivningsfaktorernas betydelse och strategier för att utforma en tillgänglig lärmiljö och pedagogik.
Efter kursen har du som deltagare kunskaper om:
Synnedsättning
Upplysningar om innehåll: Ingrid Nordberg, ingrid.nordberg@spsm.se, 010-473 5112 Annika Södergren, annika.sodergren@spsm.se, 010-473 52 82
Supportärenden: Kontakt med support
Det är nödvändigt att du får använda cirka 2x60 minuter per vecka för att arbeta med kursen. Frigör tid varje vecka för kursen. Vi rekommenderar att du sprider tiden under arbetsveckans dagar.
Till toppen