Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i förskoleklass, metodik, steg 2 av 4

Aktivitets ID:
138706
Tid:
31 maj 2018, kl 09:00 - 16:30
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Tid:
1 juni 2018, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2018-04-27
Platser kvar:
2
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Utbildningspaketet är uppdelat i fyra steg, där detta är steg 2. Detta steg förutsätter att du genomgått steg 1.

STEG 2: två heldagar, 3 maj - 1 juni 2018
31 maj kl. 9.00-16.30
1 juni kl. 9.00-16.00
Plats: Resurscenter syn, Rålambsvägen 32 B, Stockholm

Innehåll:

  • Punktskrift
  • Förberedande läsinlärning med punktskrift, ABC läslära
  • Matematik
  • Dator anpassad för punktskrift
  • Orientering & förflyttning
  • Roller och ansvar

Medverkande

Anders Rönnbäck, Maria Ellingsson, Agneta Westman, Karin Regnell, Lena Lindbom, Åsa Karlsson Lundqvist, Maria Bergh, Raderad Anställd, Ulrika Vanhoenacker

Målgruppsbeskrivning

Förskollärare alternativt förskollärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i förskoleklass som kommer att ha punktskrift som läsmedium.

Förskollärare, lärare, fritidspedagog, resurs, specialpedagog, rektor

Förkunskaper

Detta är steg 2 i ett utbildningspaket för målgruppen. Medverkan krävs för deltagande i steg 3-4. Förkunskapskrav: Deltagande i "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"

Syfte

Syftet med Resurscenter syns personalkurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn och ungdomar med synnedsättning i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare

  • ha fördjupad kunskap kring roller och ansvarsfördelning samt planering av undervisningen för en elev som ska ha punktskrift som läsmedium.
  • ha tillägnat dig specifik kunskap och metodik som bygger på andra sinnen än synen.
  • ha övergripande kunskap om specialpedagogik för elever med blindhet i det pedagogiska arbetet.

 

 

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Karin Regnell, karin.regnell@spsm.se, 010-4735468
Lena Lindbom, lena.lindbom@spsm.se, 010-473 51 24

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår