Tillbaka
Att möta elev med blindhet i årskurs 1-3, teoretiska ämnen, steg 2 av 6
- Aktivitets ID:
- 138711
- Tid:
- 31 maj 2018, kl 09:00 - 16:30
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Tid:
- 1 juni 2018, kl 09:00 - 15:30
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Typ av aktivitet:
- Kurs
- Målgrupp:
- Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2018-04-27
- Platser kvar:
- 1
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Utbildningspaketet är uppdelat i sex steg, där detta är steg 2.
Information om, samt anmälningsförfarande till de
kommande kurserna (steg 3-6) kommer att ges under kursen.
STEG 2: två heldagar, 31 maj 2018, kl. 9.00-16.30
1 juni 2018, kl. 9.00-15.30
Plats: Resurscenter syn, Rålambsvägen 32 B, Stockholm
Innehåll
-
Att läsa med punktskrift
-
Att läsa och skriva, ABC läslära
-
Att räkna
-
Eget arbete med punktskrift
-
Roller, ansvar och samverkan
-
Datorövningar
Medverkande
Karin Regnell, Agneta Westman, Ulrika Vanhoenacker, Maria Ellingsson, Maria Bergh, Anders Rönnbäck, Tina Björk, Annika Risberg, Carina Bigelius, Lena Lindbom
Målgruppsbeskrivning
För lärare och lärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i grundskolans årskurs 1-3 som har punktskrift som läsmedium.
Lärare, pedagog, resursperson, specialpedagog och speciallärare.
Förkunskaper
Observera: Detta är steg 2 i ett utbildningspaket för målgruppen. Medverkan krävs för deltagande i steg 3-6 i paketet.
Förkunskapskrav: Deltagande i "Att möta elev med blindhet i
skolan, steg 1".
Syfte
Syftet med Resurscenter syns personalkurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn och ungdomar med synnedsättning i en inkluderande förskole- och skolmiljö.
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare
-
ha fördjupad kunskap kring roller och ansvarsfördelning samt planering av den lärarledda undervisningen för en elev med punktskrift som läsmedium.
-
ha tillägnat dig ämnesspecifik kunskap och metodik som bygger på andra sinnen än synen: läs- och skrivutveckling med punktskrift, matematik, taktilt skapande, studieteknik, lärverktyg, anpassade läromedel, öppen syntolkning samt bildbeskrivning.
-
ha övergripande kunskap om specialpedagogik för elever med svår synnedsättning eller blindhet - likheter och olikheter i det pedagogiska arbetet.
Funktionsnedsättning
Synnedsättning