Fortbildning
Tillbaka

Att undervisa barn och elever som har en språkstörning - förskoleklass till årskurs 6

Aktivitets ID:
139478
Tid:
10 april 2018, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Karlskrona, Scandic Hotell
Tid:
16 maj 2018, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Karlskrona, Scandic Hotell
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2018-02-27
Platser kvar:
7
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för sin utbildning. Kursen kommer i huvudsak handla om vilka stödinsatser i form av extra anpassningar som behövs för att elever med språkstörning ska beredas möjligheter att nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.

Teman som ingår är:

Typisk språkutveckling

Vad är språkstörning

Samvariation

Pedagogisk kartläggning

Ledning och stimulans

It i lärandet

Erfarenhetsutbyte – kollegialt lärande utifrån given arbetsuppgift dag 1

Extra anpassningar och särskilt stöd

Bedömning och betyg

Undantagsbestämmelsen

Kursen pågår 4-6 veckor med två fysiska tillfällen och däremellan en arbetsuppgift som redovisas vid tillfälle två.

Förutom kurstillfällena förväntas du genomföra en uppgift för kursarbetet.

Då arbetsformen är processinriktad ser vi gärna att två till tre personer från samma verksamhet deltar.

Stor vikt läggs vid erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna.

Allt material hämtar du som kursdeltagare själv på www.spsm.se.

Medverkande

Jessica Borglund, Charlotte Furtenbach

Målgruppsbeskrivning

Undervisande lärande F - 6, specialpedagog/speciallärare.

Vi vill vi gärna att ni anmäler er gruppvis från samma verksamhet då ni i kursen får samarbeta tvärprofessionellt, undervisande lärare och specialpedagog/speciallärare tillsammans.

Syfte

Som deltagare får du grundläggande kunskap om språkstörning och vilka konsekvenser det kan få för lärandet.

Mål

Efter avslutad kurs har du som deltagare grundläggande kunskap om

- pedagogiska konsekvenser av språkstörning

- att uppmärksamma och analysera behov hos elever med språkstörning

- att anpassa och ge adekvat stöd i undervisningen, från planering till bedömning.

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Jessica Borglund, jessica.borglund@spsm.se, 010-473 55 84
Charlotte Furtenbach, charlotte.furtenbach@spsm.se, 0104735582

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Kursanmälan görs personligt med namn och kontaktuppgifter. Efter sista anmälningsdag skickas bekräftelse via e-post. Vid eventuell överanmälning görs ett urval.

Vid felaktiga uppgifter garanteras inte att information om kursplats och inloggning i fortbildningssystemet når rätt person. Efter att kursanmälan inkommit skickas det ut inloggningsuppgifter till "min sida". Här finns dina kontaktuppgifter och information om aktiviteter du deltar i.

Observera! Vid förhinder att delta ska avbokning ske före kursstart. Boka av kursplats, se kursinformation eller glömt inloggningsuppgifter! se http://www.spsm.se/fortbildning

Förtäring

Kaffe: Ingår