Fortbildning
Tillbaka

Lek och samspel för barn som har en synnedsättning

Aktivitets ID:
140686
Tid:
19 mars - 30 april 2018
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor förskola, Förskollärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2018-02-26
Platser kvar:
10
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

I den nätbaserade kursen vill vi ge dig som kursdeltagare en fördjupad kunskap kring de möjligheter och svårigheter inom lek och samspel för barn som har en synnedsättning. Kursen innehåller teori och erfarenhetsutbyte. Du gör även en egen observation av ett barn under kursens gång.

Kursen består av fyra moment på följande områden:

  • Introduktion
  • Lekens betydelse för alla barn
  • Konsekvenser av synnedsättning
  • Stödja barns utveckling inom lek och samspel på förskolan

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Löpande kommer också arbetsuppgifter med inriktning mot den egna verksamheten och en observation.

Se mer information under Övrigt.

Ledare

Margareta Ahnborn

Målgruppsbeskrivning

Förskollärare och arbetslag, förskolechef och specialpedagog som i sina verksamheter möter barn med lindrig, måttlig och svår synnedsättning (ej blindhet).

Förkunskaper

Den nätbaserade kursen är en fördjupningskurs för dig som tidigare har deltagit i SPSMs fysiska kurser "Att möta förskolebarn med lindrig, måttlig och svår synnedsättning (ej blindhet)" eller har motsvarande kunskaper. 

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Som deltagare får du kunskap om synnedsättningens konsekvenser för lek och samspel samt faktorer som kan stödja leken och samspelet.

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om

  • hur synnedsättningen påverkar förutsättningarna för lek och samspel
  • faktorer som kan stödja lek och samspel för barn som har en synnedsättning.

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Margareta Ahnborn, margareta.ahnborn@spsm.se, 010-4735414

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

För att delta i nätkursen bör du ha tillgång till:

Sjöblom N, Jönsson C, (2001), En plats för alla, om barn med synskada i förskola, skola och fritidshem, SRF.

Litteraturen är viktig och ger dig bra redskap för att stödja lek och samspel på förskolan!   

Till SRF:s webbplats och beställning av skrift

 

Du som kursdeltagare bör avsätta ungefär fyra timmar i veckan. Kursupplägget bygger på att deltagarna befinner sig i samma moment och kan utbyta erfarenheter med varandra på kursforum.