Tillbaka
Att undervisa elever som har en språkstörning, fördjupningskurs (Södra)
- Aktivitets ID:
- 143422
- Tid:
- 15 januari - 18 maj 2018
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Sista anmälningsdag:
- 2017-12-22
- Platser kvar:
- 9
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Den nätbaserade fördjupningskursen baseras på att du som deltagare följer en elev som har en språkstörning. Du får möjlighet att över tid reflektera över den egna verksamheten, och de frågeställningar och utmaningar som uppkommer i arbetet. En stor del av kursen bygger på erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna.
Kursen består av tre moment inom följande områden
- Språkstörning,
typisk språkutveckling och avvikelser, samvariation, flerspråkighet och barnets och elevens förutsättningar, barnet, eleven och omgivningen i lärandesituationen
- Att undervisa och pedagogiskt bemöta barn och elever med språkstörning,
samtal och kommunikation, ljudmiljö och tillgängligt talspråk, visualisering, språkutvecklande arbetssätt, anpassade lärverktyg, läs- och skrivutveckling
- Eleven med språkstörning i ett sammanhang,
betyg och bedömning, extra anpassningar och särskilt stöd, interventioner
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Uppgifterna är till stor del relaterade till den egna verksamheten.
I denna kurs ingår tre fysiska träffar i Malmö, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Neptuniplan 7.
Tisdag 16/1
Torsdag 1/3
Tisdag 15/5
Kursdeltagarna förväntas delta vid tre fysiska träffar men närvaro vid dessa ligger inte till grund för godkännande av kursen. Vid dessa tillfällen är kursledarna samt inbjudna sakkunniga med.
Samtliga kostnader för resor, traktamente och måltider i samband med dessa sammankomster står den egna kommunen för.
Se mer information under Övrigt.
Ledare
Ann Helén Fredriksson, Helena Reuterdahl, Anders Westermark, Annelie Westlund, Charlotte Furtenbach, Anna Strömberg, Mia Walther
Målgruppsbeskrivning
Kursen riktar sig till förskollärare, lärare, specialpedagog, speciallärare, modersmålslärare, rektor samt elevhälsopersonal som möter barn med språkstörning.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.
Som deltagare får du kunskap och förståelse för hur en grav språkstörning påverkar lärandet och vilka pedagogiska anpassningar du kan göra, samt om kartläggning utifrån funktionsförmåga och omgivningsfaktorer.
Mål
Efter kursen har du som deltagare kunskaper om
- språkstörning
- kartläggning utifrån funktionsförmåga och omgivningsfaktorer
- hur funktionsförmåga och omgivningsfaktorer påverkar lärandet
- pedagogiska strategier
Funktionsnedsättning
Tal språk och kommunikation
Övrigt
Upprop
Upprop sker på nätet och därefter bekantar sig kursdeltagarna med arbetssättet för nätkursen och börjar kommunicera med varandra i kursens forum.
Tidsåtgång
En ungefärlig tidsåtgång för studierna är cirka fem timmar i veckan. Till viss del handlar det om tidigare studievana och erfarenhet av nätbaserad undervisning.
Formerna för bedömning
Kursen ska bedömas som godkänd om kursdeltagarna deltar i nätdiskussionerna och bidrar med de överenskomna skrivna uppgifterna. Kursen ger inga poäng men ett utförligt kursintyg.