Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för sin utbildning. Kursen kommer i huvudsak handla om vilka stödinsatser som behövs för att elever med språkstörning ska beredas möjligheter att nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplan.
Kursen består av fyra moment som behandlar följande områden:
Kartläggning av elev och lärmiljö. Här ingår förutsättningar för lärande, fysisk, pedagogisk och social miljö samt elevens egen upplevelse.
Kursen pågår under sju veckor och du förväntas avsätta ungefär fyra timmar per vecka för att hinna ta del av och bearbeta kursinnehållet. I kursen presenteras materialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum.
Marie Altervall, Anneli Forsberg
Undervisande lärare tillsammans med specialpedagog eller speciallärare.
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens personalkurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn och elever i en inkluderande förskole- och skolmiljö.
Som deltagare får du grundläggande kunskap om språkstörning och vilka konsekvenser det kan få för lärandet.
Efter avslutad kurs har du som deltagare grundläggande kunskap om:
Tal språk och kommunikation
Upplysningar om innehåll: Anneli Forsberg, anneli.forsberg@spsm.se, 0104736450 Marie Altervall, marie.altervall@spsm.se, 010-473 50 46
Supportärenden: Kontakt med support
Till toppen