Fortbildning
Tillbaka

Två kursplaner i samma klassrum. Integrerade elever i grundskolan som läser grundsärskolans kursplan

Aktivitets ID:
146761
Tid:
13 april 2018, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Tid:
25 maj 2018, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2018-03-21
Platser kvar:
0
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Vi utgår från de två kursplanerna och skapar undervisningssituationer och pedagogiska planeringar.

Vi kommer att arbeta fram exempel på hur undervisningen anpassas efter elevens behov och förutsättningar genom att skapa en tillgänglig lärmiljö, där eleven blir delaktig i det pedagogiska och sociala sammanhanget i klassen.

 

Litteraturlista:

Skolverket, Lgr11, http://www.skolverket.se/publikationer?id=2593

SPSM, Värderingsvertyg för tillgänlig utbildning, https://www.spsm.se/globalassets/tillganglighet/spsm_vv_handledning_tillganglig.pdf

Bedömningsportalen Skolverket: https://bp.skolverket.se/

Ekstam och Lindahl (2015). Gemensamma lärvägar. Skolporten:http://www.skolporten.se/forskning/utveckling/gemensamma-larvagar-elever-grundsarskolan/

Lundahl, C. (2013). Bedömning för lärande.

Östlund, D. (2016) Hur ska vi göra då? Praktiknära utveckling av en grundsärskolas arbete med bedömning för lärande: http://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:904000/FULLTEXT01.pdf

Skolinspektionen. (2016). Integrerade elever - Undervisningssituationen för elever som är mottagna i grundsärskolan och får sin undervisning i grundskolan: https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/integrerade-elever/

Skolverket (2014). Integrerade elever - stödmaterial. https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3388.pdf%3Fk%3D3388

Medverkande

Yvonne Höglund, Gunilla Kihlgren, Eva Jansson, Eva-Lisa Andersson, Therese Lindahl, Åsa Holm-Oiwoh

Målgruppsbeskrivning

Speciallärare, lärare och praktisk estetiska lärare i grundskola som undervisar integrerade elever som är mottagna i grundsärskolan och som får sin undervisning i grundskolan. Rektor är även välkommen.

Syfte

Syftet med kursen är att du och ditt arbetslag får en fördjupad kunskap i att arbeta i två kursplaner, pedagogiska planeringar, den nya digitaliseringen, bedömning och anpassningar för att skapa en tillgänglig lärmiljö.

Mål

Du som deltagare får kunskaper i arbetet med kursplanerna för integrerade elever i grundskolan som läser grundsärskolans kursplan. Du får verktyg att arbeta formativt genom pedagogiska planeringar samt att värdera tillgängligheten och anpassa lärmiljön.

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Gunilla Kihlgren, gunilla.kihlgren@spsm.se, 010-473 55 92
Therese Lindahl, therese.lindahl@spsm.se, 010-473 54 26

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår