Tillbaka
Att möta elev med blindhet i praktiskt-estetiska ämnen, steg 2 av 2
- Aktivitets ID:
- 148802
- Tid:
- 7 februari 2019, kl 08:30 - 15:30
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Tid:
- 26 mars 2019, kl 09:00 - 16:00
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Tid:
- 27 mars 2019, kl 08:30 - 16:00
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Tid:
- 28 mars 2019, kl 08:30 - 15:00
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Typ av aktivitet:
- Kurs
- Målgrupp:
- Lärare
- Sista anmälningsdag:
- 2018-12-18
- Platser kvar:
- 0
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Denna kurs är en del av ett utbildningspaket där varje kurssteg anmäls separat. Förkunskapskrav för denna kurs är "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"
Länk till anmälan steg 1
Detta kurssteg är uppdelat på två tillfällen, en dag i februari och 3 dagar i mars 2019 med arbetsuppgift mellan kurstillfällena.
I kursen läggs betoningen på upplevelseövningar med ögonbindel för att få en förståelse för bortfallet av synsinnet.
Pedagogik och ämnesdidaktik tas upp utifrån respektive ämne, vidare läggs betoning på erfarenhetsutbyte.
Observera att inriktningen hem- och konsumentkunskap finns endast i kursen som genomförs hösten 2018 med start 27 september.
Under kursens första del presenteras en arbetsuppgift utifrån en tankemodell som kursdeltagarna kommer att arbeta med mellan de båda kurstillfällena.
Vidare läggs betoningen på erfarenhetsutbyte, samtal, pedagogiska och didaktiska frågeställningar.
Kursbevis erhålls efter genomförd kurs.
Medverkande
Anders Nilsson, Anneli Embe, Ulrika Johansson Staffans, Sara Backström Lindeberg, Ulrika Vanhoenacker, Percy Andersson
Målgruppsbeskrivning
Lärare i grund-och/eller gymnasieskolan som undervisar punktskriftläsande elev i bild, idrott och hälsa, musik, textilslöjd samt trä-och metallslöjd.
Syfte
Att tillföra specialpedagogisk kompetens kring elever med blindhet med fokus på skolan.
Mål
Efter genomgången kurs skall du som lärare ha fått:
- ämnesspecifik kunskap och medtodik med betoning på kompenserade sinnen i textilslöjd, trä-och metallslöjd, bild, idrott och hälsa och musik
- övergripande kunskap om blindhet och dess konsekvenser i undervisningssituationen
- förståelse för omgivningsfaktorers betydelser för aktivitet, delaktighet, lärande och bedömning
Funktionsnedsättning
Synnedsättning