Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i årskurs 4-6, teoretiska ämnen, steg 2 av 6

Aktivitets ID:
151019
Tid:
7 februari 2019, kl 09:00 - 16:30
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Tid:
8 februari 2019, kl 09:00 - 15:30
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare
Sista anmälningsdag:
2018-12-18
Platser kvar:
6
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du under två heldagar får fördjupade kunskaper om undervisningssituationen för elever med blindhet.

Kursdagarna kommer att innehålla 

  • ämnesspecifik kunskap och metodik med fokus på läs- och skrivutveckling med punktskrift
  • matematik med punktskrift och att räkna med abakus
  • studieteknik, lärverktyg och anpassade läromedel
  • taktilt skapande och kartor
  • verbalisering och öppen syntolkning
  • fördjupade kunskaper om roller, ansvar, planering och samverkan

Hålltider:

Dag 1, 9.00-16.30
Dag 2, 9.00-15.30

Information om kommande steg

Utbildningspaketet är uppdelat i sex steg. Information om, samt anmälningsförfarande till de kommande kurserna (steg 3-6) kommer att ges under kursen

Medverkande

Annika Risberg, Anders Nilsson, Maria Bergh, Maria Ellingsson, Carina Bigelius, Ulrika Vanhoenacker, Tina Björk

Målgruppsbeskrivning

För lärare och lärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i grundskolans årskurs 4-6 som har punktskrift som läsmedium.

Förkunskaper

Deltagande i "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med synnedsättning med fokus på en inkluderande skolmiljö

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare:

  • ha fördjupad kunskap kring roller och ansvarsfördelning samt planering av den lärarledda undervisningen för en elev med punktskrift som läsmedium
  • ha tillägnat dig ämnesspecifik kunskap och metodik som bygger på andra sinnen än synen
  • ha övergripande kunskap om specialpedagogik för elever med blindhet

 

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Maria Ellingsson, maria.ellingsson@spsm.se, 010-473 51 40

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår