Fortbildning
Tillbaka

Att möta elev med blindhet i årskurs 4-6, teoretiska ämnen, steg 4 av 6

Aktivitets ID:
151032
Tid:
2 april 2019, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Tid:
3 april 2019, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare
Sista anmälningsdag:
2019-03-04
Platser kvar:
21
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du, under två dagar med teoretiska och praktiska pass, får fördjupade kunskaper om hur undervisningen kan anpassas för elever som läser punktskrift.

Innehåll:

  • Att delge kursdeltagare exempel på framgångsrika aktiviteter och få en inblick i varandras lärandemiljöer.
  • Inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation.
  • Tillgänglig teknologi  och studieteknik med till exempel TextViev, Word och Jaws
  • Taktila bilder och matematik i anpassade läromedel.  
  • Att räkna med abakus.
  • Läsa och skriva punktskrift, metoder för hur man kan arbeta för att ge eleven möjligheter att utveckla sin lästeknik och öka sin läshastighet.
  • Läsa och skriva
  • Bedömning
  • Ämnesmetodik
  • Dialogcafé kring utvecklingsrelaterade frågor och socialt samspel.

Denna kurs är en del av ett utbildningspaketet, uppdelat i 6 steg, där denna kurs är steg 4. Till varje kurssteg görs en separat anmälan.

Förkunskapskrav: "Att möta elev med blindhet i årskurs 4-6, teoretiska ämnen, steg 3 av 6",  samt de två tidigare kursstegen

Medverkande

Tina Björk, Carina Bigelius, Annika Risberg, Maria Ellingsson, Anders Rönnbäck, Ulrika Vanhoenacker, Maria Bergh

Målgruppsbeskrivning

Lärare alternativt lärare tillsammans med resursperson, som arbetar i teoretiska ämnen med elev i grundskolans årskurs 4-6 som har punktskrift som läsmedium.

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elev med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare

  • ha delgett exempel på framgångsfaktorer och fått inblick i övriga kursdeltagares lärmiljöer.
  • ha fått kunskap om inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation  
  • ha fått fördjupad kunskap i användandet av tillgängliga studietekniska verktyg
  • ha fått fördjupade kunskaper i taktil läsning
  • ha fått fördjupade kunskaper om användandet av abakus
  • ha fått kunskap kring anpassningar av läromedel
  • ha fått fördjupad kunskap i ämnesmetodik och bedömning av kunskaper hos en elev med blindhet

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Maria Ellingsson, maria.ellingsson@spsm.se, 010-473 51 40

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår