Fortbildning
Tillbaka

Barn med blindhet i förskola, steg 1 av 2

Aktivitets ID:
151051
Tid:
2 oktober 2018, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Tid:
3 oktober 2018, kl 08:30 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Tid:
4 oktober 2018, kl 08:30 - 16:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Tid:
5 oktober 2018, kl 08:30 - 15:30
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Förskollärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2018-09-04
Platser kvar:
4
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du under fyra heldagar med teoretiska och praktiska pass, får grundläggande kunskaper om blindhet, dess konsekvenser, möjligheter och strategier i olika situationer på förskolan.

Kursen förmedlar ett inkluderande arbetssätt där alla barn förväntas vara delaktiga i förskoleverksamheten.

Under kursdagarna kommer du få att lära dig:

  • hur blindhet kan påverka barnets utveckling
  • hur taktila bilder och bildtolkning kan introduceras i förskolan
  • punktskrift, att skriva, läsa och hur man kan göra den tillgänglig i förskolemiljön
  • innebörden av att vara förälder till ett barn med funktionsnedsättning
  • uppmuntra lek, samspel och kommunikation och förståelse för blindhetens inverkan
  • främja barnets självständighet i vardagen på förskolan, vid till exempel måltider 
  • orientering och förflyttning

Kursen följs av steg 2 på respektive förskola

Medverkande

Lena Lindbom, Raderad Anställd, Karin Regnell, Åsa Karlsson Lundqvist, Agneta Westman, Sara Backström Lindeberg, Annika Winberg

Målgruppsbeskrivning

Kursen riktar sig till förskollärare som arbetar med barn med blindhet. Barnskötare är välkommen tillsammans med ansvarig förskollärare, förskolechef eller specialpedagog

Syfte

Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn med blindhet med fokus på en inkluderande förskolemiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare, ha kännedom om:

  • olika omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
  • roller och ansvarsfördelning - lokalt på förskolan, regionalt och nationellt
  • blindhet och dess konsekvenser i det pedagogiska arbetet

 

Funktionsnedsättning

Synnedsättning

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Agneta Westman, agneta.westman@spsm.se, 010-473 51 43

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår