Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Du får information om hur statsbidraget SIS-medel kan användas till skolutveckling för att öka måluppfyllelse för barn och elever med funktionsnedsättning. Du får ta del av kriterierna för bidraget och vad det innebär att söka och driva ett SIS utvecklingsprojekt.
Under dagen kommer Falu kommun, Montessoriskolan, att presentera sitt projekt "När lärandet får ske på elevens egen arena". Med digitala medier vill projektet prova nya arbetssätt. De vill erbjuda elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ett lärande som matchar elevernas specialintressen för att deras skoltillvaro ska kännas meningsfull. Du kommer även att få lyssna till Motala kommun, förskolan område Öster, som informerar om sitt projekt ”Pedagogiskt ledarskap/kvalitetssäkring”. Projektet vill utveckla ett gemensamt förhållningssätt mellan pedagoger, utveckla likvärdigheten och skapa tillgängliga lärmiljöer för alla barn. Ett särskilt fokus låg på att utveckla verksamheten så att barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kommunikationssvårigheter får möjlighet att vistas i en lärmiljö som är anpassad till deras behov och förutsättningar. Båda projekten kommer även att berätta om sina erfarenheter kring att ansöka om bidrag, att driva ett projekt och om de förändringar som skett i verksamheten.
Aktiviteten riktar sig särskilt till chefer inom skolväsendet.
Marie Altervall, Mariana Wik
Chefer inom skolväsendet och specialpedagoger
Du som deltagare ska få inspiration till att söka SIS-medel och starta utvecklingsprojekt samt att du får information om ansökningsprocessen.
Du som deltagare har kännedom om:
Upplysningar om innehåll: Marie Altervall, marie.altervall@spsm.se, 010-473 50 46 Mariana Wik, mariana.wiik@spsm.se, 010-473 54 11
Supportärenden: Kontakt med support
Kaffe: Ingår
Till toppen