Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Vad innebär tillgänglighet för nyanlända och flerspråkiga elever med funktionsnedsättning?Många nyanlända elever är i behov av extra anpassningar i början av sin skolgång i Sverige. Hur kan du som modersmålslärare och studiehandledare använda extra anpassningar för att öka tillgängligheten i elevens studiesituation.
Tematräffen innehåller dels en föreläsning om extra anpassningar och tillgänglighet, dels kollegialt lärande genom gruppdiskussioner där deltagarna delar med sig av sina erfarenheter och diskuterar konkreta exempel från fältet.
Under dagen presenteras SPSM:s stödmaterial om extra anpassningar. Likaså tas genusperspektivet och barnrättsperspektivet upp.
För att få förförståelse i ämnet läser deltagarna om extra anpassningar i Skolverkets stödmaterial Stödinsatser i utbildningen, sid 20-31.
Stödinsatser i utbildningen:
Auli Skoglund Poussu, Denho Özmen
Tematräff för modersmålslärare och studiehandledare
Du som deltagare får möjlighet att fördjupa dina kunskaper om hur du genom extra anpassningar kan öka tillgängligheten i lärmiljön för nyanlända och flerspråkiga elever med funktionsnedättning. Du får även möjlighet att utbyta erfarenheter med andra kursdeltagare.
Du som deltagare har fördjupat dina kunskaper om hur du kan skapa tillgängliga lärmiljöer för nyanlända och flerspråkiga elever med funktionsnedsättning.
Upplysningar om innehåll: Auli Skoglund Poussu, auli.skoglund-poussu@spsm.se, 010-473 54 69 Denho Özmen, denho.ozmen@spsm.se, 0730711688
Supportärenden: Kontakt med support
Kaffe: Ingår
Till toppen