Fortbildning
Tillbaka

Kommunikation, TAKK och AKK i grundsärskolan och gymnasiesärskolans ämnesområden

Aktivitets ID:
153661
Tid:
21 mars 2018, kl 08:30 - 15:00
Plats:
Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
Typ av aktivitet:
Tematräff
Målgrupp:
Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2018-03-09
Platser kvar:
6
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Lärmiljön ska ge eleverna goda förutsättningar och möjligheter till kommunikation i en kommunikativ miljö, där kommunikation är i centrum hela dagen. Kommunikation sker i samspel mellan människor och vid dessa tillfällen behöver det finnas förutsättningar för lärande i miljön, delaktighet och samhandling av lyhörda personer i omgivningen.

Utbildningsdagen varvas med föreläsning, kollegialt lärande och workshop utifrån tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK) och alternativ kompletterande kommunikation(AKK) där myndighetens resurscenter döv/hörsel delger oss kompetens inom området. Alternativ kommunikation ingår i alla ämnen och ämnesområden i grundsärskola och gymnasiesärskola. På eftermiddagen kommer vi att fördjupa oss i kursplanernas syftestexter i Kommunikation, Språk och kommunikation och Svenska i lärmiljön utifrån extra anpassningar och delaktighet.

Medverkande från Specialpedagogiska skolmyndighetens Resurscenter Döv/Hörsel:
Marina Isaksson Blomkvist och Eva Andåker

För mer information

Rätten att kommunicera

Specialpedagogiska skolmyndighetens studiepaket AKK

Specialpedagogiska skolmyndigheten döv/hörsel

Litteraturlista:

Skolverket 2011: Läroplan för grundsärskolan

Skolverket Lärportalen: Tematiska arbetssätt

Medverkande

Therese Lindahl, Gunilla Kihlgren

Målgruppsbeskrivning

Specialpedagog, speciallärare och förstelärare i grundsärskola och gymnasiesärskola.

Syfte

Syftet med tematräffen är att du får grundläggande kunskaper om att skapa visuella lärandemiljöer och tillgängliga lärmiljöer för att lära, utvecklas och språka med TAKK och AKK för barn och elever med hörselnedsättning och ytterligare funktionsnedsättning.

Mål

Efter tematräffen ska du som deltagare fått gundläggande kunskaper om:

-Tillgänglig lärmiljö för barn och elever med hörselnedsättning och ytterligare funktionsnedsättning

- Delaktighet

- TAKK och AKK

- Kursplaner i kommunikation, språk och kommunikation, svenska och tecken

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Therese Lindahl, therese.lindahl@spsm.se, 010-473 54 26
Gunilla Kihlgren, gunilla.kihlgren@spsm.se, 010-473 55 92

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår