Tillbaka
Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1
- Aktivitets ID:
- 154153
- Tid:
- 21 maj 2019, kl 09:00 - 17:00
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Tid:
- 22 maj 2019, kl 08:30 - 16:30
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Typ av aktivitet:
- Kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Sista anmälningsdag:
- 2019-04-19
- Platser kvar:
- 10
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Välkommen till en kurs där du, under två heldagar med teoretiska och praktiska pass, får grundläggande kunskaper om blindhet och dess konsekvenser i olika skolsituationer.
Under kursdagarna kommer du att lära dig om:
- omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
- vad taktil läsning av text och bild samt bildtolkning innebär
- Delaktighetsmodellen – delaktighet, kommunikation och begrepp
- tillgänglig och likvärdig undervisning för elever med punktskrift som läsmedium
- begrepp som är relaterade till pedagogiskt arbete kring elever med blindhet
- läromedel och studietekniska verktyg som kan användas vid undervisning
- Roller, ansvar och samverkan – lokalt på skolan, regionalt och nationellt – samt hur samverkan kan se ut kring en elev med punktskrift som läsmedium.
Hålltider
Dag ett: klockan 9.30-16.45 med kaffe och registrering från klockan 09.00
Dag två: klockan 8.30-15.30.
Information om kommande steg 2
Detta första steg är obligatorisk för deltagande i kommande kurssteg inom de olika utbildningspaketen. Du anmäler dig till steg 2-kurs som riktar sig till den åldersgrupp, eller de ämnen, som du möter i ditt arbete. Vid detta kurstillfälle får du förtur om du har anmält dig till någon av de steg 2-kurser som ges i direkt anslutning till detta kurstillfälle.
Kursansvariga kan behöva prioritera bland övriga sökande vid stort söktryck.
För mer information om respektive kurs samt anmälan till dessa, vänligen följ respektive länk:
- Att möta elev i förskoleklass, metodik, steg 2 av 4, 23-24 maj, 2019 (aktivitets-id: 154375)
- Att möta elev med blindhet i årskurs 1-3, teoretiska ämnen, steg 2 av 6 , 23-24 maj, 2019 (aktivitets-id: 154356)
- Att möta elev med blindhet i årskurs 4-6, teoretiska ämnen, steg 2 av 6, 23-24 maj, 2019 (aktivitets-id: 151026)
Medverkande
Anders Nilsson, Lena Lindbom, Annika Risberg, Ulrika Vanhoenacker, Ann-Charlotte Larsson, Maria Bergh, Ulrika Johansson Staffans, Carina Söderberg, Maria Ellingsson, Carina Bigelius, Karin Regnell
Målgruppsbeskrivning
Förskollärare, lärare, elevassistent, specialpedagog, speciallärare, fritidspedagog, rektor/chef, elevhälsa
Syfte
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare, ha kännedom om:
- olika omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet, delaktighet och lärande
- taktil läsning av text och bild
- undervisning som är tillgänglig och likvärdig för en elev med punktskrift som läsmedium
- begrepp som är relaterade till pedagogiskt arbete med en elev med punktskrift som läsmedium
- studietekniska verktyg som kan användas vid undervisning av en elev med punktskrift som läsmedium
- roller och ansvarsfördelning - lokalt på skolan, regionalt och nationellt
Funktionsnedsättning
Synnedsättning