Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Vad innebär tillgänglighet för nyanlända och flerspråkiga elever med funktionsnedsättning?
Många nyanlända elever är i behov av extra anpassningar i början av sin skolgång i Sverige. Hur kan du som specialpedagog använda extra anpassningar och Värderingsverktyget för tillgänglig utbildning för att öka tillgängligheten i elevens studiesituation.
Under dagen presenteras SPSM:s stödmaterial och stödmaterialet extra anpassningar gås igenom. Deltagarna kommer också att diskutera exempel på två fiktiva kartläggningar utifrån Värderingsverktyget för tillgänglig utbildning.
Källor och Länkar
Stödinsatser i utbildningen (Skolverket)
Flerspråkighet som resurs (Skolverket)Språk- och kunskapsutveckling hänger ihop och därför är frågor om språk viktiga för alla lärare. Ta del av forskning, reflektionsfrågor och konkreta exempel på hur du kan arbeta med flerspråkighet i klassrummet.
Stödmaterial om extra anpassningar (Specialpedagogiska skolmyndigheten)
Skolans arbete med extra anpassningar (Skolinspektionen)
Denho Özmen, Auli Skoglund Poussu
Specialpedagoger
Syftet är att du som deltagare ökar förståelsen för hur extra anpassningar och en tillgänglig lärmiljö genom våra stödmaterial kan utvecklas i din undervisning för nyanlända och flerspråkiga elever med funktionsnedsättning.
Du som deltagare har ökat din förståelse för hur extra anpassningar och tillgänglig lärmiljö samspelar vid kartläggning och planering av undervisningen för nyanlända och flerspråkiga elever med funktionsnedsättningar.
Upplysningar om innehåll: Auli Skoglund Poussu, auli.skoglund-poussu@spsm.se, 010-473 54 69 Denho Özmen, denho.ozmen@spsm.se, 0730711688
Supportärenden: Kontakt med support
Kaffe: Ingår
Till toppen