Tillbaka
Att möta elever med lindrig, måttlig och svår synnedsättning (ej blindhet) Stockholm
- Aktivitets ID:
- 157351
- Tid:
- 23 oktober 2018, kl 09:00 - 16:00
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Tid:
- 22 november 2018, kl 09:00 - 16:00
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Typ av aktivitet:
- Kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2018-10-09
- Platser kvar:
- 6
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Kursen tar upp seende och synen, orsaker till synnedsättning, olika synfunktioner och pedagogiska konsekvenser av nedsatt syn.
Kursen består av två dagar med några veckors mellanrum. Anmälan förutsätter deltagande båda dagarna. Kursen innehåller föreläsningar och erfarenhetsutbyte med en arbetsform som är processinriktad och verksamhetsanknuten.
Deltagaren genomför en arbetsuppgift som innebär en observation och analys inom sin pedagogiska verksamhet. Deltagaren rekommenderas att avsätta
2 timmar per vecka för kursarbetet.
Som kurslitteratur ingår "Delaktighet - ett arbetssätt i skolan" som finns att ladda ner alternativt beställa från https://webbshop.spsm.se/delaktighet-ett-arbetssatt-i-skolan/
Liknande kurs ges på andra orter. Kursen ges även på distans. www.spsm.se
Medverkande
Josephine Andersson, Suzanne Pettersson, Gunnar Eriksson, Eva Jansson
Målgruppsbeskrivning
Speciallärare, specialpedagog, rektor, lärare och arbetslag som möter elever med lindrig, måttlig och svår synnedsättning (ej blindhet). För dig som möter elever som läser eller kommer att läsa punktskrift hänvisar vi till andra kurser på vår aktivitetsdatabas.
Syfte
Syftet med kursen är att ge deltagaren ökad förståelse för de pedagogiska konsekvenserna av synnedsättning samt få ökad kompetens i att anpassa lärmiljöer som är tillgängliga ur ett socialt, fysiskt och pedagogiskt perspektiv.
Mål
Målet är att du som deltagare ska ha fått grundläggande kunskaper inom området lindrig, måttlig och svår synnedsättning. Samt ökad förståelse för omgivningens betydelse för tillgänglighet, delaktighet och lärande.
Funktionsnedsättning
Synnedsättning