Fortbildning
Tillbaka

Att undervisa barn med språkstörning i förskolan

Aktivitets ID:
161303
Tid:
12 september 2018, kl 09:00 - 15:30
Plats:
Oskarshamn, Clarion Hotel Post, Stora torget
Tid:
11 oktober 2018, kl 09:00 - 15:30
Plats:
Oskarshamn, Clarion Hotel Post, Stora torget
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Rektor förskola, Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2018-08-31
Platser kvar:
2
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Förskolan har ett särskilt ansvar för de barn som av olika anledningar riskerar att inte utvecklas, lära och bli delaktiga i förskolans verksamhet. Kursen kommer handla om vilka stödinsatser som behövs för att barn med språkstörning ska få en tillgänglig lärmiljö och beredas möjligheter att lära och utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.

Teman som ingår är:

  • Typisk språkutveckling
  • Vad är språkstörning
  • Samvariation
  • Flerspråkighet
  • Ledning och stimulans
  • Språkutvecklande arbetssätt
  • Tillgänglighet och stödinsatser
  • Digitalt lärandet
  • Stödmaterial Förskola
  • DATE-Lärmaterial fsk
  • Erfarenhetsutbyte - kollegialt lärande utifrån givna diskussionsämne
  • En enkel kartläggning

Kursen genomförs vid två tillfällen under 6,5 timmar/tillfälle i föreläsningsform kombinerat med kollegiala diskussioner och erfarenhetsutbyte.

Då arbetsformen är processinriktad ser vi gärna att två till tre personer från samma verksamhet deltar.

Medverkande

Monica Einarsson, Camilla Lindahl Magnusson

Målgruppsbeskrivning

Undervisande pedagoger tillsammans med specialpedagog och förskolechef verksamma i förskolan.

Syfte

Som deltagare får du grundläggande kunskaper kring språkstörning och vilka konsekvenser det kan få för barnets lärande och utveckling.

Mål

Som deltagare har du fått grundläggande kunskaper kring:

- Pedagogiska konsekvenser av språkstörning.

- Hur du uppmärksammar och analyserar behov hos barn med språkstörning.

- Hur du kan anpassa och göra lärmiljön tillgänglig, från planering till genomförande.

Funktionsnedsättning

Tal språk och kommunikation

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Monica Einarsson, monica.einarsson@spsm.se, 010-473 57 99
Camilla Lindahl Magnusson, camilla.lindahl-magnusson@spsm.se, 0104735708

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

Anmälan görs personligt med namn och kontaktuppgifter. Efter sista anmälningsdag skickas bekräftelse via e-post. Vid eventuell överanmälning görs ett urval.

Vid felaktiga uppgifter garanteras inte att information om kursplats och inloggning i fortbildningssystemet når rätt person. Efter att kursanmälan inkommit skickas det ut inloggningsuppgifter till "min sida". Här finns dina kontaktuppgifter och information om aktiviteter du deltar i.

Observera! Vid förhinder att delta ska avbokning ske före kursstart.
Boka av kursplats, se kursinformation eller glömt inloggningsuppgifter!
se http://www.spsm.se/fortbildning

Förtäring

Kaffe: Ingår