Tillbaka
Specialpedagogiskt perspektiv på vuxenutbildning
- Aktivitets ID:
- 162948
- Tid:
- 17 september - 2 december 2018
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2018-08-24
- Platser kvar:
- 0
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Den nätbaserade kursen har fokus på lärande och lärprocesser i ett vuxenperspektiv. Individuella arbetsuppgifter kommer att kopplas till varje moments tema och utgår från deltagarnas yrkesvardag. Möjligheter till specifik fördjupning utifrån eventuell funktionsnedsättning eller egen praktik ges i sista momentdelen.
Kursen består av fem moment på följande områden:
- Introduktion
- Styrdokument, bedömning och betyg
- Lärandestrategier, förhållningssätt och kartläggning
- Tidsenlig utbildning, Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), digitalt lärande
- Individuell djupdykning
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Loggbok skrivs kontinuerligt av deltagarna.
Följande litteratur kommer vi att använda under kursen:
Partanen, P. (2011). Från Vygotskij till lärande samtal. Stockholm: Bonnier utbildning.
Roselius, S. & Sipos-Zackrisson, K. (2009), Lärande på vuxnas vis. Lund: Studentlitteratur
Selander, S. & Kress, G. (2017). Design för lärande: ett multimodalt perspektiv. Lund: Studentlitteratur.
För den som vill fördjupa sig ytterligare:
Timperley, H. (2013). Det professionella lärandets inneboende kraft. Lund: Studentlitteratur.
Fejes, A. (2013), Lärandets mångfald. Lund: Studentlitteratur
Aspelin, J. (2013). Relationell specialpedagogik: i teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press
Ledare
Fahimeh Beheshti Kashany, Gun Nilsson, Ann-Mari Andersson, Eva-Lisa Andersson
Föreläsare
Ann-Brith Eliasson Labraaten
Målgruppsbeskrivning
Lärare, specialpedagoger och rektorer inom kommunal vuxenutbildning, utbildning i svenska för invandrare, särskild undervisning för vuxna, folkhögskolor eller yrkeskompletterande utbildningar.
Syfte
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.
Som deltagare får du ökad kännedom och kunskap om lärande och lärprocesser i ett vuxenperspektiv. Du utvecklar ditt förhållnings- och arbetssätt utifrån ett delaktighetsperspektiv och erbjuds, i ett gemensamt lärande, finna former och verktyg för att kunna möta mångfalden i vuxenstudiesituationer.
Mål
Efter kursen har du som deltagare kunskaper om:
- hur du kan skapa verktyg, kartlägga, identifiera, hantera och bygga anpassade lärsituationer utifrån individers delaktighet, olikheter och behov.
- möjliggöra, designa och genomföra lärsituationer i samverkan med elever i vuxenutbildningen utifrån ett gemensamt lärande.