Fortbildning
Tillbaka

En tillgänglig utbildning, stöd i processen

Aktivitets ID:
163213
Tid:
10 september - 9 november 2018
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Rektor, Rektor förskola, Specialpedagog Speciallärare, Barn- och elevhälsopersonal
Sista anmälningsdag:
2018-08-12
Platser kvar:
25
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

I den nätbaserade kursen behandlas begreppen tillgänglighet och likabehandling utifrån barn och elevers rättigheter och de dokument som styr skolan.

Tillgänglighet beskrivs utifrån tillgänglighetsmodellen. Modellen beskriver hur den sociala-, pedagogiska- och fysiska miljön samspelar för att skapa förutsättningar för lärande.

I kursen ges även exempel på hur verksamheten kan arbeta med likabehandling samt barnen och elevernas möjligheter att påverka arbetet för en tillgänglig skola.

Under kursens gång kommer alla diskussioner att föras i kursforum. Kursen avslutas med en inlämningsuppgift. Arbetet med inlämningsuppgiften pågår under alla kursens moment.

Kursen består av fem moment på följande områden:

  • Introduktion
  • Styrdokument
  • Tillgänglighet
  • Barn- och elevperspektiv
  • Handlingsplan

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum.

Ledare

Eva Prytz, Maud Wildow

Målgruppsbeskrivning

Förskolechefer, rektorer, specialpedagoger, speciallärare, elevhälsopersonal  inom förskole- och skolverksamhet som arbetar med tillgänglighetsfrågor.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Som deltagare får du kunskap om tillgänglighetsmodellen samt barn- och elevperspektiv. Du utarbetar ett förslag till handlingsplan för hur verksamheten ska arbeta med tillgänglighet och öka elevernas möjligheter till att vara delaktiga i lärandet och utvecklingen av verksamheten.

Mål

Efter kursen har du som deltagare:

  • identifierat möjligheter att förbättra tillgängligheten för barn och elever i den befintliga lärmiljön
  • kunskap om barn och elevers möjligheter till påverkan och delaktighet i lärandet.
  • utarbetat en handlingsplan för hur din verksamhet ska arbeta med tillgänglighet

Funktionsnedsättning

Övergripande

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Eva Prytz, Eva.Prytz@spsm.se, 010 473 6444
Maud Wildow, maude.wildow@spsm.se, 010-4735310
Mona Tafvelin, mona.tafvelin@spsm.se, 010-4735329
Daniel Simonsson, daniel.simonsson@spsm.se, 010 473 57 62
Anne-Charlotte Johansson, anne-charlotte.johansson@spsm.se, 010-4735003

Supportärenden:
Kontakt med support