Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Den nätbaserade kursen kommer att ge kunskap om lekens roll och lekens betydelse för barns utveckling och lärande. I kursen behandlas vikten av fri lek och hur leken utmanar och utvecklar barns sociala samspel, fantasi, turtagning och självkänsla. Vad kännetecknar en förskola med god kvalité och hur kan vi skapa förutsättningar för likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet för alla barn.
Kursen består av tre moment på följande områden:
I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum.
Fredrik Tomasson, Jenny Almkvist
Kursen vänder sig till förskolechefer och förskollärare. Övrig förskolepersonal är välkommen tillsammans med ansvarig förskolechef eller förskollärare.
Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.
Du som deltagare får kunskap om och förståelse för lekens roll och betydelse samt om förskolans positiva effekter och betydelse för barns utveckling och lärande.
Efter kursen har du kunskaper om:
Övergripande
Upplysningar om innehåll: Jenny Almkvist, jenny.almkvist@spsm.se, 010-4735227 Fredrik Tomasson, fredrik.tomasson@spsm.se, 010-473 54 24
Supportärenden: Kontakt med support
För att ge en uppskattning av hur mycket tid kursen kommer att ta kan man beräkna en halv dag per vecka som ett rimligt mått. Det kan ta mer tid ibland och man kan nog klara sig på mindre om man är mycket effektiv och van vid att använda datorn i nätstudier. För att studierna ska ge något till var och en så är det klokt att vara medveten om att det kräver tid.
Till toppen