Fortbildning
Tillbaka

Att undervisa elever med språkstörning, baskurs

Aktivitets ID:
165983
Tid:
18 oktober 2018, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Arvika, Scandic Arvika, Torggatan 9
Webbadress:
https://www.scandichotels.se/hotell/sverige/arvika/scandic-arvika/moten-konferenser-events
Tid:
6 december 2018, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Arvika, Scandic Arvika, Torggatan 9
Webbadress:
https://www.scandichotels.se/hotell/sverige/arvika/scandic-arvika/moten-konferenser-events
Typ av aktivitet:
Kurs
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2018-09-14
Platser kvar:
0
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för sin utbildning. Kursen kommer i huvudsak handla om vilka stödinsatser i form av extra anpassningar som behövs för att elever med språkstörning ska beredas möjligheter att nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.

Teman som ingår är:

  • Typisk språkutveckling
  • Vad är språkstörning
  • Samvariation
  • Pedagogisk kartläggning
  • Ledning och stimulans
  • It i lärandet
  • Erfarenhetsutbyte - kollegialt lärande utifrån given arbetsuppgift från dag 1
  • Extra anpassningar och särskilt stöd
  • Bedömning och betyg
  • Undantagsbestämmelsen

Kursen pågår 4-6 veckor med två fysiska tillfällen och däremellan en arbetsuppgift som redovisas vid tillfälle 2.

Då arbetsformen är processinriktad ser vi gärna att två till tre personer från samma verksamhet deltar. Stor vikt läggs vid erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna.

Allt material hämtar du själv som kursdeltagare på www.spsm.se under aktuell kurs ,vilken du får information om när du är antagen till kursen.

Medverkande

Agneta Wikström, Marie Altervall

Målgruppsbeskrivning

Pedagoger, specialpedagoger och speciallärare.

Syfte

Som deltagare får du grundläggande kunskap om språkstörning och vilka konsekvenser det kan få för lärandet.

Mål

Efter avslutad kurs har du som deltagare grundläggande kunskap om:

  • pedagogiska konsekvenser av språkstörning
  • att uppmärksamma och analysera behov hos elever med språkstörning
  • att anpassa och ge adekvat stöd i undervisning, från planering till bedömning.

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Agneta Wikström, Agneta.Wikstrom@spsm.se, 010-473 52 00
Marie Altervall, marie.altervall@spsm.se, 010-473 50 46

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår