Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Kursen innehåller föreläsningar med möjlighet till erfarenhetsutbyte och kollegialt lärande, kring ögat och seendet, styrdokument, lek och samspel, delaktighet och tillgänglig lärmiljö. Vi utgår till stor del ifrån SPSM:s egna stödmaterial kring delaktighet och tillgänglighet. För att få en upplevelse av och diskutera vad en synnedsättning är och vilka konsekvenser det kan innebära får deltagarna under båda dagarna prova på fingerad optik i praktiska inom- och utomhussituationer.
Beräknad tidsåtgång för arbetsuppgifterna mellan kursdagarna är ca 2-3 timmar per vecka.
Eva Andersson, Margareta Ahnborn
Förskollärare, förskolechefer och specialpedagoger som i sina verksamheter möter barn med lindrig, måttlig och svår synnedsättning (ej blindhet).
Övrig personal i förskolans arbetslag har möjlighet att delta tillsammans med förskolechef, förskollärare eller specialpedagog.
Anmälan förutsätter deltagande båda dagarna.
För dig som möter barn som har andra synnedsättningar hänvisar vi till vårt kursutbud på vår aktivitetsdatabas.
Syftet med kursen är att du som deltagare ska få möjlighet att öka dina kunskaper om synnedsättningens pedagogiska konsekvenser och om framkomliga strategier i lärmiljön, för barn på förskola.
Målet med kursen är att du som deltagare har ökad kunskap om de pedagogiska konsekvenserna av en synnedsättning, samt om framkomliga strategier i förskolans lärmiljö.
Synnedsättning
Upplysningar om innehåll: Eva Andersson, eva.andersson1@spsm.se, 0104735323 Margareta Ahnborn, margareta.ahnborn@spsm.se, 010-4735414
Supportärenden: Kontakt med support
Kaffe: Ingår
Till toppen