Fortbildning
Tillbaka

Förskolan, specialpedagogik och systematiskt kvalitetsarbete i praktiken

Aktivitets ID:
166275
Tid:
8 oktober - 20 november 2018
Plats:
SPSM Fortbildning
Typ av aktivitet:
Nätbaserad kurs
Målgrupp:
Förskollärare
Sista anmälningsdag:
2018-09-07
Platser kvar:
7
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Som förskollärare i förskolan möter du utmaningar i vardagen. Den nätbaserade kursen vänder sig till dig som vill utvecklas i din yrkesroll och öka din beredskap att möta utmaningar kring delaktighet och tillgänglighet.

Kursen vänder sig till dig som vill arbeta förebyggande och systematiskt för att skapa en innehållsrik och tillgänglig verksamhet.

Kursen består av fyra moment på följande områden:

  • Kursintroduktion
    Att bekanta sig med varandra och kursplattformen.

  • Pedagogiska utmaningar i förskolan
    Hur skapar man en pedagogisk verksamhet som möter alla barn i förskolan.

  • Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
    Vikten av det systematiska kvalitetsarbetet i den pedagogiska vardagen.

  • Specialpedagogik i förskolan
    Vad är specialpedagogik i förskolan och hur den kan användas för att göra verksamheten tillgänglig för alla barn.

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Loggbok skrivs kontinuerligt av deltagarna efter varje moment.

Ledare

Ann Johansson, Elke Mackel Karlsson, Bernt Steffensen, Eva Andersson

Målgruppsbeskrivning

Förskollärare verksamma inom förskolan.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Som kursdeltagarna ökar du din kunskap och förståelse om hur man skapar en verksamhet som möter alla barns behov, vikten av att arbeta systematiskt kring att utveckla kvaliteten samt hur specialpedagogiken kan användas för att göra verksamheten tillgänglig för alla barn.

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om

  • hur man skapar en pedagogisk verksamhet som möter alla barn i förskolan
  • vikten av det systematiska kvalitetsarbetet i den pedagogiska vardagen.
  • vad specialpedagogik i förskolan är och hur den kan användas för att göra verksamheten tillgänglig för alla barn.

Funktionsnedsättning

Övergripande

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Ann Johansson, ann.johansson@spsm.se, 0104735073
Eva Andersson, eva.andersson1@spsm.se, 0104735323
Elke Mackel Karlsson, elke.mackel-karlsson@spsm.se, 010 473 55 52
Bernt Steffensen, bernt.steffensen@spsm.se, 010-4735141

Supportärenden:
Kontakt med support

Övrigt

För att ge en uppskattning av hur mycket tid kursen kommer att ta kan man beräkna en halv dag per vecka som ett rimligt mått. Det kan ta mer tid ibland och man kan nog klara sig på mindre om man är mycket effektiv och van vid att använda datorn i nätstudier. För att studierna ska ge något till var och en så är det klokt att vara medveten om att det kräver tid.