Beskrivning
Vi utgår från de två kursplanerna och skapar undervisningssituationer och pedagogiska planeringar.
Vi kommer att arbeta fram exempel på hur undervisningen anpassas efter elevens behov och förutsättningar genom att skapa en tillgänglig lärmiljö, där eleven blir delaktig i det pedagogiska och sociala sammanhanget i klassen.
Litteraturlista:
Skolverket, Lgr11, http://www.skolverket.se/publikationer?id=2593
SPSM, Värderingsvertyg för tillgänlig utbildning, https://www.spsm.se/globalassets/tillganglighet/spsm_vv_handledning_tillganglig.pdf
Bedömningsportalen Skolverket: https://bp.skolverket.se/
Ekstam och Lindahl (2015). Gemensamma lärvägar. Skolporten:http://www.skolporten.se/forskning/utveckling/gemensamma-larvagar-elever-grundsarskolan/
Lundahl, C. (2013). Bedömning för lärande.
Östlund, D. (2016) Hur ska vi göra då? Praktiknära utveckling av en grundsärskolas arbete med bedömning för lärande: http://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:904000/FULLTEXT01.pdf
Skolinspektionen. (2016). Integrerade elever - Undervisningssituationen för elever som är mottagna i grundsärskolan och får sin undervisning i grundskolan: https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/integrerade-elever/
Skolverket (2014). Integrerade elever - stödmaterial. https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3388.pdf%3Fk%3D3388
Medverkande
Åsa Holm-Oiwoh, Gunilla Kihlgren, Therese Lindahl, Yvonne Höglund, Eva-Lisa Andersson
Målgruppsbeskrivning
Speciallärare, lärare och praktisk estetiska lärare i grundskola som undervisar integrerade elever som är mottagna i grundsärskolan och som får sin undervisning i grundskolan. Rektor är även välkommen.
Syfte
Du får verktyg att arbeta formativt genom pedagogiska planeringar samt att värdera tillgängligheten och anpassa lärmiljön. Syftet med kursen är att du och ditt arbetslag får en fördjupad kunskap i att arbeta i två kursplaner, pedagogiska planeringar, den nya digitaliseringen, bedömning och anpassningar för att skapa en tillgänglig lärmiljö.
Mål
Du som deltagare får tillsammans med ditt arbetslag kunskaper i arbetet med kursplanerna för integrerade elever i grundskolan som läser grundsärskolans kursplan. Du och ditt arbetslag får verktyg att arbeta formativt genom pedagogiska planeringar samt att värdera tillgängligheten och anpassa lärmiljön.