Fortbildning
Tillbaka

Kartläggning av matematiksvårigheter och anpassningar i undervisningen

Aktivitets ID:
167049
Tid:
13 september 2018, kl 09:00 - 16:00
Plats:
Linköping, Missionskyrkan, Mariasalen, Drottninggatan 22
Webbadress:
http://www.linkoping.missionskyrkan.se/konferens
Typ av aktivitet:
Tematräff
Målgrupp:
Lärare, Specialpedagog Speciallärare
Sista anmälningsdag:
2018-08-10
Platser kvar:
0
Pris:
Ingen avgift

Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!

Beskrivning

Föreläsare Ann-Louise Ljungblad, lektor Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, kommer att visa hur en kvalitativ kartläggning kring primära och sekundära matematiksvårigheter kan se ut. Genom att komma ner i matematikens grunder kan också didaktiska anpassningar och särskilt stöd utformas med en högre kvalitet.

I en aktuell klassrumsforskning följs fyra lärare som elever beskriver möter dem på ett särskilt utvecklande sätt i undervisningen. Med stöd av videokamera utforskas hur lärarna relaterar till eleverna när de undervisar. I detaljrika beskrivningar presenteras resultat som visar hur respektfulla och tillitsfulla lärare-elevrelationer växer fram. Föreläsningen lyfter fram hur ett framgångsrikt relationellt lärarskap kan se ut i praktiken.

Dessutom kommer du under dagen att få ta del av när Marie Bergholm, Söderköpings kommun, berättar om Söderköpings resultatuppföljningsmodell i matematik från förskoleklass till årskurs 9.

Du kommer även att få ta del av screeningar och resultatuppföljning på individ-, grupp- och enhetsnivå, samt resultatkonferenser.

Vi kommer också att kolla på årshjulet på högstadiet i matematik som handlar om samarbete och likvärdig undervisning, möjligheter till gemensamt stöd och likvärdig bedömning.

Medverkande

Eva Almroth, Torsten Ydén

Målgruppsbeskrivning

Lärare, specialpedagoger och speciallärare

Syfte

Du som deltagare får möta forskning och erfarenheter kring specialpedagogiska dilemman i matematik.

Mål

Du som deltagare har kunskap om hur skolan kan möta elever med inlärningssvårigheter i matematik.

Funktionsnedsättning

Matematiska svårigheter

Upplysningar

Upplysningar om innehåll:
Torsten Ydén, torsten.yden@spsm.se, 010-473 55 06
Eva Almroth, eva.almroth@spsm.se, 010-473 53 57

Supportärenden:
Kontakt med support

Förtäring

Kaffe: Ingår