Beskrivning
Föreläsare Ann-Louise Ljungblad, lektor Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, kommer att visa hur en kvalitativ kartläggning kring primära och sekundära matematiksvårigheter kan se ut. Genom att komma ner i matematikens grunder kan också didaktiska anpassningar och särskilt stöd utformas med en högre kvalitet.
I en aktuell klassrumsforskning följs fyra lärare som elever beskriver möter dem på ett särskilt utvecklande sätt i undervisningen. Med stöd av videokamera utforskas hur lärarna relaterar till eleverna när de undervisar. I detaljrika beskrivningar presenteras resultat som visar hur respektfulla och tillitsfulla lärare-elevrelationer växer fram. Föreläsningen lyfter fram hur ett framgångsrikt relationellt lärarskap kan se ut i praktiken.
Dessutom kommer du under dagen att få ta del av när Marie Bergholm, Söderköpings kommun, berättar om Söderköpings resultatuppföljningsmodell i matematik från förskoleklass till årskurs 9.
Du kommer även att få ta del av screeningar och resultatuppföljning på individ-, grupp- och enhetsnivå, samt resultatkonferenser.
Vi kommer också att kolla på årshjulet på högstadiet i matematik som handlar om samarbete och likvärdig undervisning, möjligheter till gemensamt stöd och likvärdig bedömning.