Kursen är stängd och deltagarna har nu endast läsbehörighet.
Kursen kommer i huvudsak handla om vilka stödinsatser i form av extra anpassningar som behövs för att elever med språkstörning ska beredas möjligheter attt nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.
Teman som ingår är:
Typisk språkutveckling
Vad är språkstörning
Samvariation
Pedagogisk kartläggning
Ledning och stimulans
It i lärandet
Extra anpassningar och särskilt stöd
Bedömning och betyg
Undantagsbestämmelsen
Erfarenhetsutbyte - kollegialt lärande, utifrån given arbetsuppgift dag 1
Kursen pågår 4-6 veckor med två fysiska tillfällen och däremellan en arbetsuppgift som redovisas vid tillfälle två.
Förutom kurstillfällena förväntas du avsätta ca 3 timmar per vecka för kursarbetet.
Monica Johansson Persson, Jenny Holmström, Ulrika Näsholm, Eva Silverplats
Lärare, specialpedagog och speciallärare.
Då arbetsformen är processinriktad ser vi gärna att två till tre personer från samma verksamhet deltar.
Som deltagare får du grundläggande kunskaper om språkstörning och vilka konsekvenser det kan få för lärandet.
Efter avslutad kurs har du som deltagare grundläggande kunskap om
- pedagogiska konsekvenser av språkstörning
- att uppmärksamma och analysera behov hos elever med språkstörning
- att anpassa och ge adekvat stöd i undervisningen, från planering till bedömning.
Tal språk och kommunikation
Upplysningar om innehåll: Eva Silverplats, Eva.Silverplats@spsm.se, 010-473 65 67
Supportärenden: Kontakt med support
Kaffe: Ingår
Till toppen