Tillbaka
Elever med särskilt hög begåvning i kombination med NPF
- Aktivitets ID:
- 169761
- Tid:
- 24 oktober 2018, kl 09:00 - 16:30
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Tid:
- 4 december 2018, kl 09:00 - 16:30
- Plats:
- Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
- Typ av aktivitet:
- Kurs
- Målgrupp:
- Skolhuvudman, Rektor, Förskollärare, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Sista anmälningsdag:
- 2018-10-03
- Platser kvar:
- 0
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Program dag 1:
Vad är särskild begåvning och varför är det en specialpedagogisk fråga?
Rektor gästföreläser - Hur gör vi det här bäst tillsammans?
Rektor gästföreläser - Ansvar och roller
Lärares perspektiv och arbete med särskilt begåvade
Arbete i tvärgrupper
Avslutande reflektioner och frågestund
Program dag två:
Vad är särskild begåvning?
Vad är twice exceptional?
Olika perspektiv och de egna känslorna hos pedagogerna
Elevberättelse
Att undervisa individer i grupp, om differentiering
Tvärgruppssamtal
Avslutande reflektioner - hur går vi vidare?
Medverkande
Helene Fägerblad, Åsa Holm-Oiwoh, Pia Rehn Bergander
Målgruppsbeskrivning
Lärare, förskollärare, specialpedagoger, speciallärare, rektorer, skolhuvudmän
Syfte
Syftet med kursen är att du som deltagare genom ökad kompetens om pedagogiska konsekvenser av särskild begåvning i kombination med NPF ska utveckla en tillgänglig lärmiljö samt uppnå förbättrade kunskapsresultat för eleverna.
Mål
Målet med kursen är att du som deltagare har ökad kunskap om och förståelse för komplexiteten i att möta elever med både funktionsnedsättning och samtidig exceptionell funktionsförmåga, samt hur en tillgänglig lärmiljö kan skapas för dem.