Tillbaka
Om dövblindhet
- Aktivitets ID:
- 99294
- Tid:
- 6 februari - 31 mars 2017
- Plats:
- SPSM Fortbildning
- Typ av aktivitet:
- Nätbaserad kurs
- Målgrupp:
- Rektor, Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare, Barn- och elevhälsopersonal, Förälder/vårdnadshavare
- Sista anmälningsdag:
- 2017-02-07
- Platser kvar:
- 5
- Pris:
- Ingen avgift
Observera att det är försent att anmäla sig till denna aktivitet eftersom sista anmälningsdag har passerat!
Beskrivning
Kursen är helt nätbaserad och uppbyggd på fyra olika moment. Kursen beräknas ta 3-4 timmar i veckan i anspråk. Den börjar med en veckas introduktion om SPSM och hantering av kursplattformen. I detta moment får vi även en inblick i andra nationella aktörer inom området dövblindhet.
I moment två kommer du få kännedom om vad funktionsnedsättningen dövblindhet innebär och vem som har dövblindhet samt skillnaden mellan tidig och senare dövblindhet.
I moment tre får du kännedom om de olika sinnenas betydelse och samspelet mellan dem.
I det fjärde momentet tar vi upp betydelsen av samspelspartnerns roll och anpassningar i miljön och vilken betydelse dövblindhet kan ge i ett livsperspektiv.
Kursmaterialet presenteras i form av föreläsningar, filmer och texter dels via webben och dels utifrån kurslitteraturen. I varje moment tas frågeställningar upp och diskuteras gemensamt i kursforum. Loggbok skrivs kontinuerligt av deltagarna. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande.
Obligatorisk kurslitteratur:
Kommunikation och medfödd dövblindhet I Artikelnummer: MOG0101 Författare: Inger Rödbroe & Marleen Janssen Utgiven av: Mo Gård Förlag Dövblindhet i ett livsperpektiv, Lena Göransson, (Pdf format) Mo Gård Förlag.
När du anmält dig till kursen är du automatiskt antagen och bör beställa kurslitteratur så snart som möjligt.
Ledare
Lena Asklund, Sonja Friberg
Målgruppsbeskrivning
Vi vänder oss till dig som vill få kännedom om funktionshindret dövblindhet. Du kan tillhöra elevhälsa, vara rektor, pedagog, habiliteringspersonal, LSS-handläggare, anhörig, förälder, vän, arbetskamrat, boendepersonal eller annan berörd person som indirekt eller direkt möter en person eller personer som har dövblindhet.
Syfte
Att deltagarna får en kännedom om funktionsnedsättningen dövblindhet, att det finns två grupper innom målgruppen dövblindhet och vilka konsekvenser dövblindhet ger i utveckling, kommunikation, information, lokalisation samt socialt samspel med andra och möjlighet till aktivitet och delaktighet.
Att deltagarna får en insikt i de generella förutsättningar och underlättande omgivningsfaktorer som bör finnas för att arbeta med eller ge stöd till personer som har dövblindhet.
Mål
Att deltagarna
har kännedom om Specialpedagogiska skolmyndigheten och Resurscenter dövblind.
har kännedom om historiken på området och förståelse för vad dövblindhet kan innebära för den enskilda personen.
vet skillnaden mellan tidig och sen dövblindhet.
har kännedom om vikten av sinnesintegration, vad det innebär och hur de olika sinnena samspelar.
Funktionsnedsättning
Dövblindhet, Döv – hörselnedsättning, Synnedsättning